billboard

Soms is het niet de wetenschap die met oplossingen komt, maar de reclamewereld. In Brazilië, waar het beruchte zikavirus het hardste heeft toegeslagen, heeft het reclamebureau Posterscope Brasil een ingenieuze campagne opgezet die meer doet dan reclame maken.

Het Mosquito Killer Billboard doet namelijk (zoals zijn naam al doet vermoeden) dubbel dienst als muggenvanger. Het billboard gebruikt een ingenieuze truc om de muggen die de gevaarlijke ziekte meedragen te lokken en te doden.

Nepzweet

Met een mix van melkzuur en co2 wordt namelijk de geur van menselijk zweet en adem nagebootst, waar muggen gek op zijn. Tot een afstand van vier kilometer kunnen muggen worden aangetrokken tot de geur, die verspreid wordt vanuit een reservoir in het reclamebord. Als de muggen eenmaal in het bord zitten, kunnen ze er niet meer uit, en vallen ze uiteindelijk in een bakje dat eronder hangt.

“We moesten een methode vinden die alleen de aedes aegyptimuggen vangt [de muggensoort die het zikavirus en andere ziekten meedraagt]. Geen andere insecten, alleen maar deze”, zegt Otto Frossard van Posterscope.

De eerste borden zijn al in gebruik in Rio de Janeiro, een van de hardst getroffen steden. Momenteel worden er zo’n honderd dode muggen per dag uit de reclameborden gehaald.

Deel
Tweet