Hector Ruiz elektrische auto's Mexico 1 Brekend

Héctor Ruiz García aan het werk. Screenshot via BBC.

Mexico-Stad is een van de meest vervuilde steden ter wereld. Milieubewuste burgers nemen steeds meer het heft in eigen hand, zoals de vrienden Héctor Ruiz García en Álvaro de la Paz die benzineslurpers ombouwen tot elektrische auto’s.

Groene missie

Als kind was computerwetenschapper Ruiz al geïnteresseerd in elektrische auto’s, later besloot hij zich er echt in te verdiepen door zich suf te lezen en diverse workshops te volgen. De la Paz, ingenieur en eigenaar van een monteurwinkel, begon tien jaar geleden te experimenteren met elektrische auto’s omdat hij er zelf eentje wilde. De twee vonden elkaar vijf jaar geleden. Vanuit hun gedeelde passie voor elektrowagens en de drive om de vervuiling in hun stad aan te pakken startten ze hun autoproject.

Het kost het duo een week om een benzinebarrel te transformeren in een exemplaar waar Marianne Thieme trots op zou zijn. Twintig auto’s hebben ze inmiddels omgebouwd. “Het mag dan wel kleinschalig zijn, maar we helpen mensen om met minder méér voor elkaar te krijgen,” aldus Ruiz.

Behalve arbeidsintensief is het volgens Ruiz een uitdaging om aan de juiste onderdelen te komen. Aan het resultaat hangt dan ook een prijskaartje van zo’n 5.600 euro, nog steeds te duur voor veel Mexicanen. Toch geloven de heren dat mensen uiteindelijk goedkoper uit zijn door het geld dat ze besparen op benzine, waarvan de prijs dit jaar met 20 procent (!) is gestegen.

Hector Ruiz elektrische auto's Mexico 2 Brekend

Screenshot via BBC.

Cultuuromslag

De Mexicaanse regering is zich wel bewust van de toenemende verkeersvervuiling en probeert die te beperken met een autoverbod: auto’s mogen een aantal dagen per week de weg niet op. Veel Mexicanen trekken zich daar echter weinig van aan: ze lenen de auto van de buurman of nemen een taxi die wel gewoon de weg op mag.

Een project als dat van Ruiz en De la Paz kan eraan bijdragen dat mensen bewuster worden van de effecten van verkeersuitstoot op het milieu en hun gezondheid. De prioriteit ligt volgens Ruiz dan ook “bij het creëren van een cultuur van schone auto’s.” En, meer concreet, bij het toegankelijker maken van elektrische auto’s. “Nu is een elektrische auto zo duur als een huis, mensen kunnen het zich niet veroorloven,” vertelt hij.


Betrokken burgers

Waar de mannen hopen dat de regering subsidies gaat toekennen voor het ombouwen van auto’s, legt De la Paz de verantwoordelijkheid ook bij de burger: “De regering moet de problemen oplossen, maar ze kunnen het niet alleen. Ze hebben actieve en betrokken burgers nodig.”

Gelukkig zijn er meer inwoners die er zo over denken. Neem het bedrijf Econduce, waar mensen gebruik kunnen maken van gedeelde elektrische scooters. Of Biko, een app waarmee fietsers punten verdienen (1 kilometer = 1 punt) die ze kunnen inruilen voor beloningen op verschillende locaties in de stad, zoals een semi-skimmed sojamelk latte met/zonder slagroom bij Starbucks. Voor wat extra motivatie en bewustzijn houdt de app ook nog eens bij hoeveel calorieën je verbrandt en hoeveel CO2-uitstoot je bespaart door niet met de auto te gaan.

Op naar een schoner Mexico-Stad!

Deel
Tweet