Iedereen heeft er wel een: de enthousiaste facebookvriend die iedere gelopen meter perse op sociale media moet delen. Je kunt hem of haar vervloeken – of terugspammen met foto’s van dode babyzeehondjes – maar uit onderzoek blijkt dat diegene weleens de sleutel kan zijn tot een betere conditie.

Dat zit zo: zie jij dat iemand hardloopt in je nieuwsfeed dan voel je de drang om zelf ook te gaan hardlopen en die prestatie te overtreffen. Uit een gezond gevoel voor haantjesgedrag wil jij namelijk laten zien dat je nét wat beter kunt lopen dan je vrienden.

Volslanke buurmeisje

In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten vrienden: de fittere en minder fittere. De minder fittere vrienden hebben de beste invloed op jouw loopgedrag. Want als het volslanke buurmeisje 5 kilometer loopt, dan moet jij er toch zeker wel een paar kilometer bovenop kunnen doen.

Opvallend is dat mannen en vrouwen zich anders laten motiveren. Mannen laten zich beïnvloeden door mannen én vrouwen. Vrouwen keken niet naar het loopgedrag van mannen maar alleen naar dat van hun seksegenoten.

1,1 miljoen hardlopers

Voor het onderzoek zijn de wetenschappers van het Amerikaanse MIT aan het rekenen gegaan met een gigantische hoeveelheid data. Over de loop van vijf jaar verzamelden ze gegevens van ongeveer 1,1 miljoen hardlopers via apps en gadgets. In totaal werd zo’n 350 miljoen kilometer gelopen, stuk voor stuk gedeeld op sociale media. Ze hopen dat – nu bewezen lijkt dat mensen ontvankelijk zijn voor sociaal sportgedrag – er effectievere trainingsschema’s kunnen worden gemaakt voor moeizame sporters met behulp van social media.

Bedenk dus volgende keer als je op het punt staat een hardloopspammer uit je vriendenlijst te verwijderen, of dat je die extra vetkwabben waard is.

Deel
Tweet