Supermarkten staan al jaren voor een beladen keuze: goedkoop vlees produceren zodat je klanten de winkel in trekt, of er gewoon de normale prijs voor vragen – waardoor er ook nog wat geld overblijft voor het dierenwelzijn. Volgens het jaarlijkse rapport dat Stichting Wakker Dier hierover uitschrijft, kiezen supermarkten bij hun folderaanbiedingen nog altijd vaak voor de eerste optie.

In de eerste vier maanden van dit jaar hebben de twaalf grootste supermarkten zelfs meer met vlees gestunt dan in dezelfde periode in 2016 – 69 procent hiervan heeft geen enkel keurmerk. Dit percentage daalt weliswaar de afgelopen jaren steeds verder, maar op een verwaarloosbaar traag tempo.

Vleesproducten met één ster

In de grafiek hieronder is te zien dat het aantal vleesproducten met één ster dan weer wél is gestegen. Dat geldt ook voor de vleesproductie an sich – de één sterrenproducten lijken maar in mondjesmaat een daadwerkelijke vervanger te zijn voor stuntvlees.

Beeld: Wakker Dier

Soms wordt vlees zelfs onder de kostprijs aangeboden, schrijft Wakker Dier. Het zou vooral als lokmiddel dienen: voor de supermarkten wordt de lage prijs gecompenseerd door de andere aankopen die een klant in de winkel doet. De supermarktenoorlog die hiermee gepaard gaat heeft de druk op de vleesindustrie enorm vergroot, waardoor boeren haast gedwongen zijn om voor minder geld hetzelfde te produceren, en er meer dieren in dezelfde ruimte worden opgehokt.

“Onze campagne tegen kiloknallers gaat door tot supermarkten de folder gebruiken om dierenwelzijn te promoten in plaats van met dierenleed te stunten,” laat Wakker Dier weten in het persbericht.

Deel
Tweet