Of het nu gaat om reclame in supermarkten, op televisie, of van die voedselplaatjes in menukaarten – het ziet er allemaal prima uit, maar eenmaal op je bord is het toch net wat anders. Minder smaakvol, meestal.

De reclamevariant krijgt in de keuken blijkbaar meer aandacht dan wat je daadwerkelijk krijgt voorgeschoteld, denk je. Want dát is het uithangbord, en niet het voedsel zelf. Toch gaat het nog een stuk verder: voedsel dat voor reclame bedoeld is krijgt meestal een behandeling die met eetbaarheid nauwelijks meer iets te maken heeft. Voedsel dat gefotografeerd wordt, moet er niet na een paar minuten al minder lekker uitzien, en bestand zijn tegen hete lampen.

Scheerschuim als slagroom

Slagroom wordt na een tijdje slap. De oplossing: vervang het door scheerschuim. Niemand die het verschil merkt. Die kip die perfect gebruind uit de oven komt? Is gewoon geverfd. En bolletjes ijs smelten natuurlijk waar je bij staat – waarschijnlijk zijn het dan ook geen bolletjes ijs die je op de foto ziet, maar aardappelpuree. Met een kleurstofje.

In deze video van Top Trending zie je hoe voedselfotografen met dit soort methodes proberen om plaatjes te schieten die er zo smakelijk mogelijk uitzien. Of je ze ook zou kunnen opeten is een heel ander verhaal, maar dat is gelukkig ook niet het doel.

Deel
Tweet